خواص پسته

۱- پسته مقدار کمی کالری دارد و بدون کلسترول می باشد و دارای مقدار کمی چربی اشباع می باشد. چربی یک منبع انرژی می باشد و کمک به جذب ویتامین های A, E, D و K می کند .
۲- یکی از بهترین منابع پروتئین گیاهی پسته می باشد.
۳- از آنجایی که پسته دارای چربی غیراشباع و پروتئین می باشد، لذا نباید بیشتر از ۱۸ گرم در هفته مصرف شود.
۴- پسته دارای مقدار زیادی فیبر می باشد. فیبر به هضم مواد غذایی کمک می کند، کلسترول و قند خون را تنظیم می کند.

۵- پسته یکی از بهترین منابع پتاسیم می باشد. پتاسیم ۱ عدد پسته برابر پتاسیم ۱ عدد پرتقال است. مقدار پتاسیم در ۲ عدد پسته بیشتر از ۱ عدد موز می باشد. پتاسیم موجود در پسته، به تعادل مایعات بدن کمک می کند، ضربان قلب را تنظیم می کند و برای کاهش فشار خون نیز بسیار مفید می باشد.
۶- پسته دارای فسفر می باشد و در ساخت استخوان ها و دندان ها شرکت می کند، جلوی خستگی و ضعف را می گیرد و برای تقویت عضلات بدن بسیار مفید می باشد.
۷- پسته، مقداری منیزیم نیز دارد که منیزیم یکی از مهم ترین عناصر معدنی برای تبدیل غذا به انرژی می باشد، ضربان قلب را تنظیم می کند و از گرفتگی عضلات جلوگیری می کند.
۸- آهن پسته، برای رفع سرگیجه، خستگی، رنگ پریدگی و کم خونی مفید است.
۹- روی موجود در پسته برای تقویت پوست، مو و ناخن بسیار موثر است.
۱۰- پسته دارای ویتامین های B۶ ، B۱ و E می باشد. ویتامین B۶ کمک به سوخت و ساز پروتئین می کند و در جذب مواد غذایی نیز نقش دارد. ویتامین B۱ باعث افزایش انرژی، تقویت سلول های عصبی و متعادل کردن اشتها می شود.
۱۱- پسته دارای آنتی اکسیدان می باشد. همان طورکه می دانید ویتامین E جزو گروه آنتی اکسیدان ها می باشد و تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامت چشم و جلوگیری از خستگی و استرس و نیز جلوگیری از تخریب سلول ها را بر عهده دارد.
۱۲- پسته نیز مانند دیگر دانه ها، از بیماری های قلبی جلوگیری می کند. به خاطر وجود چربی های غیر اشباع، می تواند مقدار کلسترول خون را پایین بیاورد.
۱۳- مصرف پسته باعث عملکرد درست مغز می شود و شخص را آرام می کند.
۱۴- پسته می تواند جلوی پیشرفت بیماری های مزمن از قبیل سرطان را بگیرد.
۱۵- مطالعات نشان داده است؛ پسته می تواند مقدار کلسترول خوب خون(HDL) را بالا ببرد و درعین حال مقدارکلسترول بد خون(LDL ) و تری گلیسیرید را پایین بیاورد.
۱۶- پودر پسته، درمان کننده دندان درد می باشد.
۱۷- پسته تغییری در فشار خون و افزایش وزن انجام نمی دهد. اما به عنوان یک میان وعده کالری دار شمرده می شود و نباید زیاد مصرف شود.

برای کاهش نمک و چربی در رژیم غذایی، باید از خوردن پسته بو داده و شور خودداری کنید.
لازم به ذکر است که، ۲۸ گرم پسته، بیشتر از ۱۰ درصد نیاز بدن به فیبر غذایی، ویتامینB۶، ویتامین B۱، منیزیم و فسفر را تامین می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *